Zina Adalah hutang - Betul ke..??



Seorang laki-laki Arab Badui mempunyai dua orang anak. Anak sulungnya laki-laki melanjutkan pelajarannya di Perancis, sedang anak perempuannya tinggal bersamanya.

Suatu hari anak perempuannya datang sambil menangis, Sang ayah pun bertanya kepadanya. Kemudian anak gadis tersebut menceritakan bahawa ia baru saja dipeluk dan dicium secara paksa oleh seorang laki-laki di jalanan. Terang saja setelah mendengar cerita anaknya Sang ayah pun marah, tapi kemudian ia tahan. Ia lalu menghubungi anaknya yang laki-laki melalui telefon.

Setelah menanyakan keadaan anaknya disana, sang ayah bertanya, “Apa yang kau lakukan disana.” Si anak pun berkilah tidak melakukan apa-apa, tapi setelah didesak si anak pun mengaku bahawa barusan dia duduk bersama teman wanitanya, berciuman dan berpelukan..

Sang Ayah pun berkata, “Bertaqwalah kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala, karena adikmu barusan mengalami hal yang sama seperti yang kau lakukan terhadap wanita itu.”

Subhanallah. Sungguh bijak perkataan Imam Syafi`i yang mengatakan, “Berhati-hatilah dengan zina, sebab zina adalah hutang. Barangsiapa yang berzina maka tunggulah perempuan-perempuannya (Ibu, saudara, isteri, anak, dll) akan dizinahi juga.” 

{ 8 comments.. read them below or add one }

cikgu isza cikgu isza 3 Mac 2010 12:08 PG
mungkin sebab itu wujudnya ayat penzina hanya layak untuk penzina juga.. yang di kaji dengan lebih mendalam bermaksud.. keturunan...

jauhlah dari kita hendaknya.
myrol92 myrol92 3 Mac 2010 12:32 PG
erm...mintak2 kita tidak tergolong dlm golongan org2 mcm ni....
Huda Huda 3 Mac 2010 1:26 PG
nauzubillahiminzalik~!
white.cempaka white.cempaka 3 Mac 2010 5:04 PG
Nauzubillah~
minta dijauhkan..
boleh saya kongsikan ini bersama sahabat-sahabat fb saya?
Miss Lula Miss Lula 3 Mac 2010 9:22 PG
entry yang sangat menarik. boleh dibuat pedoman agar kita sentiasa menjauhkan diri dari zina agar balasan yang buruk tidak dtg kepada kita.

(:
Tanpa NamaTanpa Nama 3 Mac 2010 10:27 PG
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
مريم أبو أحمد مريم أبو أحمد 3 Mac 2010 11:50 PG
so, dari entri ni kita boleh belajar mengenal lelaki yang baik.. ;)

salam berkunjung meninggal jejak.. :)
Farah Rifhan Farah Rifhan 3 Mac 2010 8:08 PTG
salam.

minta izin share di blog saya.