Baca al-Quran tanpa faham maksud apa faedahnya ???




Bagi yang enggan membaca al-Quran kerana takut salah sebutan dan tajwid, jangan takut..~ . :.

Sabda Nabi s.a.w 

"Yang membaca al-Quran sedangkan dia mahir dengannya akan bersama-sama dengan para malaikat. Yang membaca al-Quran dan tergagap-gagap dan al-Quran amat payah ke atasnya maka baginya DUA PAHALA" 

-Riwayat al-Bukhari-

- Maksud mendapat dua kali pahala, iaitu (1) pahala membaca dan (2) pahala susah payah menghafalnya..

- Baca al-Quran tanpa faham maksud apa faedahnya ?? ?

Suatu pagi di hujung minggu, seorang budak bernama Mikail terdengar atuknya membaca Al-Quran. Sebaik sahaja atuknya selesai mengaji, dia terus menerpa ke atuknya lalu bertanya,

“Tuk, Mikail nak tanya ni. Tuk faham tak ape yang atuk baca tadi?”.

Dengan tenang atunya menjawab, “Mestilah faham cu. Dulu atuk pernah belajar bahasa arab dengan arwah bapa atuk. Kenapa cu?”

Mikail kemudian menyatakan pendapatnya tentang membaca Al-Quran. Dia memberitahu bahawa beruntunglah atuknya itu sebab tahu membaca dan memahami isi kandungan Al-Quran sedangkan dia hanya tahu membaca tapi tak faham langsung. 

Jadi tak ada faedah bagi dia membaca sebab tak faham. Serupalah jugak kalau kita membaca surat khabar bahasa jerman ke atau bahasa perancis. Baca boleh tapi apa pun tak faham.

Kemudian atuknya membawa Mikail ke luar rumah. Sampai sahaja di tasik berdekatan dengan rumahnya itu, disuruhnya Mikail untuk mengambil air dari tasik itu untuk diisi ke dalam baldi di hadapan rumahnya dengan menggunakan bakul sampah.

Mikail kehairanan memikirkan apa yang disuruh oleh atuknya itu. Namun tanpa berfikir panjang, dia lakukan juga. Selepas beberapa kali cuba, dia tidak dapat mengisi air ke dalam baldi tersebut. Mikail akhirnya berputus asa. Lalu dia pun berkata kepada atuknya,

“Atuk, dah banyak kali saya cuba tapi tak boleh jugak sebab air keluar daripada bakul ni. Macam mana?”

Kemudian atuknya memberitahu,

“Begitulah juga kalau kamu membaca Al-Quran tetapi tidak dapat menghayati isi kandungannya sebab tak faham. Meskipun baldi tersebut tidak dapat diisi, tapi bakul sampah tu tadi yang kotor sekarang sudah bersih. Begitu lah juga dengan hati kamu. 

Selagi kamu membaca Al-Quran, selagi itulah hati kamu akan sentiasa bersih.”

Sumber : Facebook

6 comments.. read them below or add one

Tanpa NamaTanpa Nama 8 Ogos 2012 10:58 PG
Sebak hamba baca petikan ini
Tanpa NamaTanpa Nama 20 Oktober 2012 4:54 PTG
Assalam..,

Ramai orang berulang-ulang kali khatam baca al-Quran. Tapi berapa ramai orang berulang-ulang kali khatam baca dan faham isi al-Quran?
Tanpa NamaTanpa Nama 25 Februari 2013 1:26 PG
Saya sedang mengikuti kelas pemahaman al quran.
Banyak yang kita tak tahu sebenarnya.
Ada sesiapa ingin sertai kelas saya?
Tanpa NamaTanpa Nama 27 Februari 2013 11:25 PG
alangkah indahnya kalau baca quran dan faham makna nya, Saya berazam nak faham makna. Malangnya berbagai rintangan. Tiada guru,tiada kelas, dia masa , dia orang untuk practice...namun saya tetap akan cari jalan belajar bahasa arab

zuljb
Tanpa NamaTanpa Nama 28 April 2014 1:02 PTG
dekat mana kelas tu?
Tanpa NamaTanpa Nama 4 Julai 2014 11:37 PG
cubalah baca tafsir.baca quran,baca tafsir. inshaAllah faham sedikit-sedikit