Subhanallah! Kebijaksanaan Allah dalam Rukun Islam



Mengucap Dua Kalimah Syahadah
Kita mengaku Allah itu yang kita sembah dan Nabi Muhammad itu pesuruhNya. Sesaat pun kita tidak boleh menduakan Allah. Jika ia berlaku maka gugurlah akidah kita. SETIAP SAAT!

Solat 5 Waktu Sehari Semalam
Rukun Islam yang kedua adalah melaksanakan solat wajib lima hari sehari. Malam dan siang mengikut jadualnya. Melalui ibadah ini kita mengingati Allah, berdoa kepadanya dan memperbaharui akidah mengikut jadual. Lima kali sehari. SETIAP HARI!

Puasa di Bulan Ramadhan
Berpuasa di bulan Ramadhan adalah rukun Islam yang ketiga. Ini adalah penghulu segala bulan. Pada bulan inilah al-Quran diturunkan. Banyak peristiwa besar Islam berlaku dalam bulan Ramadhan. Persoalan besar yang tersemat di hati ialah puasa wajib ini perlu dilakukan hanya sebulan dalam setahun. Hanya SEBULAN dan setahun!

Mengeluarkan Zakat bagi yang Mampu
Jika cukup syarat-syaratnya seperti haul dan nisab, maka rukun Islam yang keempat ini wajib dilaksanakan. Meskipun banyak jenis zakat tetapi setiap satunya perlu dibayar hanya sekali dalam setahun. Hanya SEKALI SETAHUN!

Menunaikan Haji bagi yang Mampu
Akhir sekali, menunaikan ibadah haji bagi yang berkemampuan. Ia wajib dilaksanakan sekali seumur hidup. Di atas segalanya, ibadah haji seolah-olah kemuncak rukun Islam yang memberi aroma cukup luar biasa keapda setiap manusia yang mempercayai kewujudan Allah. SEKALI SEUMUR HIDUP!

Cantik turutannya. Dari setiap saat, setiap hari, sebulan dalam setahun, sekali setahun dan akhir sekali hanya sekali seumur hidup. Kalau difikirkan semula ianya menggambarkan turutan hidup kita sebagai seorang Islam yang bermula daripada mengucap dua kalimah syahadah dan kemuncaknya adalah menunaikan haji yang wajib dilakukan hanya sekali seumur hidup.

Secara jujurnya saya sendiri pun baru saja dapat mengesan kehebatan dan kebijaksanaan Allah s.w.t. dalam Rukun Islam. Selama ini cuma sekadar tahu saja tapi langsung tak pernah fikirkan sedalam-dalamnya Rukun Islam yang cuma dianggap sebagai syarat menjadi seorang Islam yang sejati.

*Semoga bermanfaat untuk dikongsikan.......

Sumber Asal : Edywan I am Muslim

0 comment... add one now